Contact us

My Cart
RM0.00
Isu bayi batuk berkahak : Ibu bapa jangan ambil enteng perkara ini!

Isu bayi batuk berkahak : Ibu bapa jangan ambil enteng perkara ini!

Bagi ibu bapa yang bekerja, pengasuh merupakan individu yang paling mereka percaya. 100% kepercayaan diletakkan kepada pengasuh untuk menjaga, mendidik dan menguruskan anak mereka sewaktu ketiadaan mereka. Hati ibu bapa pasti senang bila dapat pengasuh dari ‘syurga’ kan!

Tetapi asal balik dari rumah pengasuh, anak mesti tak sihat. Geleng kepala dibuatnya. Haih. Si manja akan selalu berhingus dan batuk-batuk? Ibu bapa mati akal nak buat macam mana lagi.

Mesti anda selalu melalui detik-detik getir macam ni kan. Anak yang batuk, kita yang sesak nafas dok memikirkan macam mana lah nak sembuhkan anak ye. Tambahan lagi kalau batuk berkahak. Iyelah, bila si manja dah mula lemah tak bermaya, asyik batuk-batuk dan hidung berair. Kita tengok dia pun kita yang lemah, betul tak? Nak makan pun tak kenyang, apatah lagi nak tido lagi lah tak lena. Peliknya juga sebenarnya apa yang jadi sampai anak kecil jadi macam ni ye.

Di sini kami kongsikan beberapa langkah pencegahan yang perlu ibu bapa wajib ambil tahu :

1. Makanan yang berkhasiat

Ibu bapa perlu memberi makanan yang berkhasiat untuk si manja walaupun mereka tidak aktif. Elakkan si manja anda daripada makanan yang sejuk dan makanan yang diproses. Lagi elok kalau buat sendiri je. Kebersihan pun terjamin.

2. Hindari anak anda dari asap

Hindarkan anak anda daripada sebarang jenis asap seperti asap rokok, asap pembakaran atau asap lain. Si manja anda memerlukan ruang dan udara yang bersih untuk kekal sihat. 

3. Pastikan anak dalam keadaan suhu bilik

Jika rumah anda menggunakan penghawa dingin, elakkan suhu terlalu sejuk kerana ia akan menekan dada dan menyebabkan anak anda untuk sukar bernafas. Sebagai ibu bapa, anda perlu memastikan supaya anak anda sentiasa berada dalam keadaan suhu bilik, tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk.

4.Kebersihan rumah

Sila ambil serius tentang kebersihan rumah anda. Anak-anak kecil biasanya sangat sensitif dengan habuk, bau-bauan dan bulu haiwan peliharaan. So, anda kena make sure rumah korang bersih dan vakum karpet untuk elakkan alergi pada hidung si manja.

Untuk si manja yang mengalami hidung berhingus dan batuk berkahak. Anda juga boleh cuba cara semulajadi ini. Tak perlu untuk berjumpa untuk doktor lagi tau.

1.Mandian Lemon

Yang pertama, anda boleh mandikan anak anda dengan mandian lemon. Hiris nipis-nipis dan masukkan ke dalam besen yang berisi air suam. Lagi elok kalau anda, perahkan sedikit untuk dapatkan jusnya ye.

2. Minyak bawang putih

Selain itu, anda juga boleh mencuba untuk menggunakan minyak bawang putih. Bawang putih ni banyak khasiatnya. Gunakan sesudu besar minyak zaitun dan satu ulas bawang putih. Sapukan di dada, belakang badan dan tapak kaki si manja anda. Sambil-sambil tu anda boleh amalkan selawat untuk si manja ada.

3. Sedut hingus si kecil

Seterusnya anda juga boleh sedut hingus yang bertakung pada hidung anak anda. Anda juga boleh sedut secara manual iaitu dengan menggunakan mulut ataupun menggunakan tiub penyedut hingus. Penyedut ni anda boleh dapatkan di farmasi yang berdekatan. 

Haa senang bukan. Dapat sesuatu? 

Korang juga boleh cuba produk Tasneem Naturel yang terbukti berkesan untuk melega dan mengeluarkan kahak si manja anda.

www.wasap.my/60146222675/info

 

Leave your thought

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping