Risau Ruam Panas Bayi? Ikuti 9 Kaedah Hilangkan Ruam Panas Ini

Risau Ruam Panas Bayi? Ikuti 9 Kaedah Hilangkan Ruam Panas Bayi

Ruam panas ini bayi boleh muncul secara tiba-tiba dan selalu buatkan kita bimbang, tapi sebenarnya ia adalah keadaan yang normal. Bayi mempunyai kulit yang halus dan lebih cenderung mendapat penyakit ini berbanding orang dewasa.

Ruam yang timbul pada kulit bayi biasanya disertai dengan rasa gatal, kemerahan, mengelupas, dan ada juga jenis ruam bayi bersisik hingga menimbulkan iritati pada kulit si manja.

Kalau timbulnya ruam ini, pasti ibubapa bimbang bukan? Lagi-lagi kalau ruam itu menyebabkan si manja menangis kerana kesakitan dan ketidakselesaan.

Secara amnya, ruam bayi berlaku disebabkan oleh tiga perkara, iaitu:

Risau Ruam Panas Bayi? Ikuti 9 Kaedah Hilangkan Ruam Panas Ini

  • Infeksi
  • Reaksi alahan
  • Gaya hidup atau perubahan hormon

Salah satu cara untuk mengatasi masalah ini adalah dengan mengetahui jenis-jenis ruam bayi dan puncanya. Barulah mama dan dan papa tahu cara atau tindakan yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut.

Ruam yang disebut oleh beberapa orang sebagai miliaria atau ‘ruam peluh’ yang berlaku setelah kulit menjadi terlalu panas. Ruam ini boleh terasa gatal, tak selesa dan ada yang menyebabkan sehingga berdarah!

Apa Itu Ruam Panas?

Risau Ruam Panas Bayi? Ikuti 9 Kaedah Hilangkan Ruam Panas Ini

“Aduh, kenapa kulit merah merah dan gatal ni?”

Kalau ibu nak tahu, ruam panas ini datang dalam keadaan seperti lebam kecil yang dikelilingi oleh kulit merah. Hal ini selalunya terjadi pada bahagian tubuh yang sedang berpakaian seperti punggung, perut, leher, dada atas, pangkal paha atau ketiak. Ianya akan menjadi lebih baik apabila cuaca lebih sejuk.

Sebenarnya, ruam ini selalu terjadi dalam keadaan panas dan lembap. Ianya paling biasa terkena pada bayi. Selain itu, orang yang aktif, bayi yang baru lahir di inkubator dan orang yang sedang tidur atau demam juga sering terkena dengan ruam panas!

Faktor-faktor Bayi Hadapi Ruam Panas

Baju Tipis vs Tebal: Mana yang Baik Dipakai Saat Bayi Demam? | Orami

Ibu pernah tengok bayi dalam keadaan tak selesa? Selalunya bayi yang mengalami ini akan menangis sebagai signal untuk memberitahu ibu bapanya yang dia berada dalam keadaan yang tak selesa. Bayi cenderung mendapat ruam panas kerana beberapa sebab:

  • Bayi mempunyai sedikit kawalan terhadap persekitarannya dan tak dapat menanggalkan baju tebal dengan sendiri atau menjauhi dari sumber yang panas.
  • Tubuh bayi kurang berkesan dalam mengawal suhu
  • Bayi cenderung mempunyai lipatan kulit yang lebih banyak, jadi ini tak dapat tahan daripada lebih berpeluh daripada orang dewasa.

Jenis-Jenis Ruam Panas Bayi!

Miliaria berlaku apabila kulit memerangkap peluh. Jadi, peluh inilah yang merangsangkan lapisan luar kulit dan menyebabkan ruam!

Mengikut doktor, terdapat tiga jenis ruam panas:

1) Miliaria Ruba

Miliaria Rubra (Prickly Heat) Picture Image on MedicineNet.com

Ruam ini adalah jenis ruam yang paling biasa. Ruam jenis ini berlaku apabila terdapat penyumbatan pada kelenjar peluh di dekat permukaan kulit, atau epidermis dan lapisan kulit kedua atau dermis. Ia menyebabkan lebam, perubahan warna seperti kemerahan, dan gatal.

2) Miliaria Crystallina

Miliaria Crystallina ruam panas

Ruam ini adalah bentuk yang lebih teruk. Ia berlaku apabila terdapat penyumbatan pada kelenjar peluh di epidermis. Ini jenis ini boleh menyebabkan nanah kecil.

3) Miliaria Profunda

ruam panas bayi

Ruam panas ini adalah jenis ruam yang paling teruk, tetapi jarang sekali berlaku. Apabila peluh di dermis masuk ke dalam dermis, ia boleh menyebabkan pembakaran dan pembakaran yang kuat. Bayi dengan miliaria profunda juga mungkin mengalami tanda-tanda keletihan panas.

Hal ini mampu menyebabkan kemerahan dan kemerahan ini mungkin lebih mudah dilihat pada kulit terang dan lebih sukar dilihat pada kulit gelap.

3 Signal Ruam Panas Bayi

Secara umum, ruam ini sering kelihatan merah dan ada juga yang berbentuk bisul atau nanah air berukuran pin kecil di kawasan kulit yang luas. Tetapi, disebabkan ia ini mempunyai pelbagai jenis, tanda-tanda adalah sedikit berbeza.

  • Miliaria crystallina : kadang-kadang kelihatan serupa dengan manik-manik kecil peluh yang terperangkap di bawah kulit.
  • Miliaria rubra : sering gatal, sehingga bayi boleh menggaru kulitnya secara berterusan. Mereka mungkin mempunyai lebam atau ruam merah kecil pada tompok-tompok kulit yang kelihatan merah dan menyakitkan.
  • Miliaria profunda : biasanya menyebabkan ruam dalam yang mungkin kelihatan seperti jerawat.
  • Bayi mungkin akan mengalami melecet dan berdarah sedikit di kulit.

Kaedah Merawat Yang Senang

ruam panas

Kalau ibu-ibu nak tahu, biasanya ruam panas hilang sendiri dalam beberapa hari tanpa rawatan. Tapi ada beberapa cara untuk membantu bayi untuk lebih selesa dan segerakan proses penyembuhan.

  • Pindahkan anak ke kawasan sejuk pada tanda pertama ruam panas.
  • Pastikan kulit tetap sejuk dan kering.
  • Sapukan kompres sejuk ke kawasan yang terjejas.
  • Bilas dengan air sejuk, kemudian perlahan-lahan tepuk kawasan kering.
  • Bersihkan lipatan kulit secara berkala untuk memastikan peluh dan minyak yang terperangkap tak membuat ruam menjadi lebih teruk.
  • Biarkan bayi telanjang untuk menjaga kulit tetap sejuk.
  • Gunakan penyaman udara atau kipas untuk membantu menjaga kesegaran kulit.
  • Pastikan bayi sentiasa terhidrasi dengan baik. Ini mungkin melibatkan bayi yang disusui mengikut permintaan dan memastikan bahawa bayi yang lebih tua mempunyai akses berterusan ke air.
  • Gunakan krim yang tidak panas dan melekit pada bayi. Balm Skeenz dari Tasneem Naturel ni tak panas dan melekit. Sungguh selesa pada kulit bayi. Skeenz bukanlah pengganti kepada rawatan konvensional, tetapi sekadar ikhtiar alternatif dengan kaedah semula jadi yang terbukti berkesan.

Untuk ruam panas atau ruam yang tak hilang sendiri, doktor mungkin menetapkan krim steroid untuk mempercepat penyembuhan. Dalam kes yang jarang berlaku, ruam panas boleh dijangkiti, terutamanya jika bayi menggaru. Ruam panas yang dijangkiti boleh menyebabkan demam dan tanda-tanda penyakit lain.

Sekiranya bayi mengalami demam atau kelihatan sakit, berjumpa doktor. Mereka mungkin memerlukan antibiotik untuk membersihkan jangkitan bakteria.

Ikuti langkah pencegahan ruam panas ini

Ikuti langkah pencegahan ruam panas ini 

Untuk mengurangkan risiko ruam panas pada bayi, Mama boleh cuba beberapa perkara ini.

  • Pakaikan bayi dengan pakaian yang sesuai mengikut musim. Bayi tak perlu selalu berada dalam pelindung atau ditutup dengan selimut, terutama ketika cuaca panas.
  • Pilih pakaian yang longgar dan bernafas, seperti seluar kapas atau gaun.
  • Jauhkan bayi dari cahaya matahari secara direct.
  • Dalam cuaca panas, gunakan penyaman udara dan kipas angin agar bayi tetap sejuk.
  • Elakkan meletakkan bayi secara langsung di hadapan pemanas ruang atau sumber haba lain.
  • Pantau bayi untuk tanda-tanda berpeluh berlebihan. Sekiranya bayi kelihatan kemerahan atau berpeluh, pindahkan mereka ke kawasan yang lebih sejuk.
  • Jangan risau, ini biasanya tak berbahaya. Tapi, ini boleh menjadi tanda bahawa bayi berada dalam keadaan yang terlalu panas.

Panas berlebihan boleh menyebabkan sejumlah masalah kesihatan yang serius tau, jadi penting untuk memperhatikan tanda-tanda ini dan memindahkan bayi ke tempat yang lebih sejuk.

Sekiranya ruam tak hilang sendiri dalam beberapa hari, jika bayi kelihatan sangat tak selesa, atau jika ruam mula merebak, cepat cepat bawa bayi berjumpa dengan doktor untuk dapatkan rawatan seperti ubat berbentuk krim.

Semoga membantu!

Leave a Reply

Shopping cart

0

No products in the cart.