Senang Je Rupanya Nak Tenangkan Anak! Ini Cara Yang Paling Berkesan.

Biasalah anak-anak memang semulajadi hiper dan kadang-kadang boleh meragam. Kalau anak mengamuk dan keluar tantrum. Memang susah betul nak kawal! Boleh jadi stress kita sebagai ibu bapa.

Kunci utama yang paling penting untuk ibu bapa adalah bersabar. Bersabar walaupun kena kawal anak mengamuk.

Ini antara kisah Puan Wawa Shauqi dengan anak beliau :

Tadi, anak kedua saya menangis. Dia geram sebab dia nak mengaji dulu. Tapi kami bagi turn pada abang.
Dia ni kalau menangis marah, keluar sekali jerit. Perit telinga dengar.
Saya pergi kat dia, saya duduk depan dia. Bahu dia saya pegang. Ingat dia boleh bertenang. Tapi lagi dia tunjuk geram. Diketapnya gigi kuat-kuat.
“Aqlan tak sabar ke nak ngaji?” tanya saya.
Aqlan mengangguk.
“Mama bangga tau Aqlan excited nak mengaji.”
Terus dia sambung menangis kat peha saya. Seminit lepas tu reda.
Saya ambil kesempatan dia tengah bertenang untuk explain.
“Sian Ammar tadi, dia belajar banyak sangat. Kita bagi dia mengaji dulu. Aqlan excited mengaji macam ni pun mama bangga sangat.”
Anak saya tu buat tak tau. Tapi saya faham, dia dah boleh terima.
Ya Allah leganyaaa!
Satu kejayaan yang besar rasanya bila berjaya pujuk anak tanpa drama. Perasan tak apa yang saya buat? Ya. Saya validate. VALIDATE tu menerima perasaan anak. Kita ni kadang takut sangat nak terima perasaan anak. Takut anak tu pijak kepala.
Walhal, perasaan tu fitrah. Memanglah marah, kecewa, sedih tu perasaan negatif. Tapi bukan bermakna kita kena paksa anak hentikan. Tapi bantu mereka aturkan emosi tu pakai otak logik.
Ini kadang kita yang tak guna otak logik bila nak atur perasaan anak. Kita lebih cenderung guna emosi. Ironi sangat. Suruh anak kawal emosi, tapi kita sendiri tak boleh kawal emosi.

Kesan Cara Tenangkan Anak

Bagus sangat bila kita VALIDATE PERASAAN ANAK. Kesannya :
  1. Anak rasa diterima. Berbanding rasa diketepikan. Rasa diterima inilah kunci utama buat anak lebih tenang.
  2. Mereka ‘jumpa’ perkataan yang sesuai untuk ekspresikan perasaan. Jadi lepas ni, kalau marah, mereka guna perkataan. Berbanding mengamuk tak tentu pasal.
  3. Mereka belajar berempati dengan orang lain. Sebab kita tunjukkan empati terhadap mereka.
  4. Mereka belajar rupanya ada cara yang lebih baik untuk kawal emosi.
  5. Mereka rasa lebih selamat bila dengan kita. Jadi apa-apa jadi, mereka akan cari kita sebagai tempat mengadu.
Yang ini penting. Sebab ramai dari remaja yang asalnya rasa tak diterima, kemudiannya mencari orang luar sebagai tempat mengadu.
Kenapalah saya lambat dapat tau teknik ni. Waktu abang dia dulu, kalau dia menangis, saya buat keras suruh abang berhenti nangis. Iyelah, kadang kita tak duduk tempat anak, kita rasa benda yang mereka tangiskan tu kecik je.
Tapi bila kita paksa anak tu berhenti menangis, lagi menjadi-jadi ngamuknya. Kadang, saya pun ikut menangis sekali sebab tak tau nak hentikan tangis anak.
Jadi, kalau kalian malas nak layan drama amuk anak, guna teknik validate ni. Yang paling penting, kita ni. Kena tenang dulu. Dah tenang, baru senang nak connect dengan emosi anak.

Situasi dan Cara Validate Si Kecil

Kalmy Lotion Inisiatif Tenangkan Si Kecil

Jom kita berkenalan dulu dengan Kalmy. Bak kata pepatah, ” Tak Kenal Maka Tak Cinta” kan.

Pada mulanya ia dikenali sebagai Calming Lotion dan dijual secara set bersama Head To Toe dan Massage Oil. Tapi kini ianya dijual berasingan dengan kuantiti dan harga yang berbeza. Namun bahan yang digunakan sama sahaja. Kini Kalmy Lotion muncul dengan wajah baru dan semestinya dengan kuantiti dan harga yang berpatutan untuk semua pengguna.

Bayi yang baru lahir sangat dahagakan belaian dan sentuhan daripada ibu. Ibu-ibu adalah digalakkan untuk menggunakan Kalmy Lotion bagi mengurut bayi anda setiap kali selepas mandi.

Bayi anda akan lebih tenang dan mudah untuk diuruskan selepas urutan

7 jenis Essential Oil

Terdapat 7 jenis minyak pati yang digunakan di dalam Kalmy Lotion iaitu :

  • Ramon Chamomile
  • Shea Butter
  • Marjoram
  • Geranium
  • Bergamot
  • Tangerine
  • Sweet Orange.

Fungsi 

Kalmy Lotion ini ternyata terbukti membantu melembutkan kulit dan menenangkan emosi bayi. Tapi, bukan setakat untuk bayi je tau. Mak ayah juga boleh guna ye jika ada masalah kulit sensitif, gatal-gatal atau parut luka.

Cara Penggunaan Kalmy Lotion

Ianya boleh digunakan seperti losyen biasa. Tetapi, Kalmy Lotion ini lebih istimewa kerana ianya lebih pekat, tidak melekit dan cepat kering. Ditambah dengan baunya yang sangat wangi.

Testimoni

Ramai customer yang telah berpuashati setelah menggunakan Kalmy Lotion pada anak mereka. Ianya telah membantu menyelesaikan masalah kulit sensitif, kulit ekzema kering dan gegata. Ibu mengandung juga mengatakan bahawa gatal-gatal pada stretchmark juga sudah hilang. Lega sangat sangat kan bila dapat tau ianya terbukti berkesan pada semue jenis kulit terutama pada kulit yang sensitif.

Jika anda berminat dengan Kalmy Lotion ini. Anda boleh tekan simbol Whatsapp di bawah. Selamat Mencuba

 

Leave a Reply

Shopping cart

0

No products in the cart.